1a.
Wat is CR rating?
Cruiser Rating is een eenvoudig handicapsysteem dat met door de eigenaar
opgegeven maten en jachttype een rating aflevert. Deze rating die volgt uit de
keuze van het typejacht is een getal, BARAT genoemd, en wordt uitgedrukt in voet
en is eigenlijk een berekende waterlijnlengte welke dus de theoretisch maximum
rompsnelheid aangeeft die het schip kan varen.
De doelstelling van de CR rating is om zonder meting kajuitzeiljachten, voorzien
van een zeereling en met een leefbaar interieur, de mogelijkheid te bieden tegen
elkaar te zeilen. Het is dus een eerste stap naar het wedstrijdvaren en dit in
een recreatieve en familiale sfeer. Typische wedstrijdboten en sportboats dienen
IRC of een ander meetsysteem te varen.
Door opgave van de exacte uitrusting van het jacht (bv zeilvoering en
dergelijke) worden op deze basisrating BARAT correcties toegepast om te
resulteren in een uiteindelijk berekende TCF (Tijd Correctie Factor) of handicap
van het betreffende jacht. De gevaren tijd (in seconden) van de deelnemers aan
een wedstrijd wordt vermenigvuldigd met hun TCF. De rangschikking in
gecorrigeerde tijd van klein naar groot bepaalt de einduitslag.
Een commissie bestaande uit afgevaardigden van de erkende nationale
watersportverbonden VYF, VVW-Recrea waken over de formule waarmee deze ratings
worden uitgerekend. Aan de hand van eveneens door de eigenaar opgegeven
uitrustingsgegevens wordt een TCF (tijdscorrectiefactor) toegekend. Twee
dezelfde typejachten kunnen dus een verschillende TCF hebben. Met deze TCF kan
een wedstrijd verrekend worden. Zoals alle andere systemen die met slechts één
berekeningscoëfficiënt werken is de CR-formule zeer beperkt om uiteenlopende
types van boten en op verschillende vaargebieden tegen elkaar te laten
wedstrijden.
Indien u wenst te varen zonder spinnaker zal dit ook specifiek vermeld staan op
je meetbrief en geldt uw TCF zonder spinnaker als je rating voor de duur van het
hele zeiljaar. Aanvragen voor meetbrieven om specifiek zonder spinnaker te
varen, dienen bovendien minimum 30 dagen voor een grote wedstrijd op de kalender
te zijn aangevraagd anders is de meetbrief automatisch berekend met spinnaker.
De CR-rating is enkel bestemd voor recreatief wedstrijdzeilen. Jachten, die
extreme eigenschappen van wedstrijdboten hebben of niet voldoen aan de geldende
veiligheidsvoorschriften, mogen geweigerd worden. De doelstelling van CR blijft
steeds zoveel mogelijk jachten aan te sporen tot wedstrijdzeilen.
De formuleberekening van de CR is in handen van de technische commissie en
derhalve geheim. Tevens kan de wedstrijdcommissie of een zeiler per e-mail aan
info@cruiserrating.be steeds klacht indienen tegen een individuele deelnemer en
hiervan de CR commissie op de hoogte brengen.
Het is verder belangrijk het CR-reglement aandachtig te lezen en toe te passen.
De CR-rating is dan ook bestemd voor recreatief wedstrijdzeilen. Voor lokale
evenementen wordt de CR Rating gemakkelijk gemaakt, de clubs kunnen zelf mits
login aan te vragen een voorlopige handicap berekenen voor boottypes uit de
databank, er is enkel een computer nodig met een verbinding via
www.cruiserrating.be .
Deze rating is een VRP of voorlopige
rating proposal waarvan het programma enkel toegankelijk is voor de
wedstrijdorganisaties, na deze online aanvraag volgt een definitieve rating en
deze kan wel degelijk afwijken van de voorlopige berekende rating via het web.
Met een VRP rating kan je nooit in een officiële op de kalender vermelde
wedstrijd, een prijs in ontvangst nemen zonder bevestiging van die rating door
de technische commissie van de CR Rating en dus ook een officiële meetbrief te
hebben ontvangen. Een jacht met een VRP rating wordt zo ook vermeld met
bemerking VRP om dit kenbaar te maken in de uitslag.
Een wedstrijdcomité mag tegen een CR-schip protesteren als er een onjuistheid is
in de CR-meetbrief t.o.v. het CR schip dat de wedstrijd heeft gevaren en indien
bewezen schrappen uit de uitslag.
Een CR-zeiler mag ook protesteren om dezelfde reden bij de wedstrijdleiding
tegen een andere deelnemer CR-zeiler als deze meent dat er een onjuistheid staat
in de Cr meetbrief van het CR schip dat de wedstrijd heeft gevaren.
Een éénvoudige melding aan het wedstrijdcomité van overtredingen die verband
houdt met uitrustingsgegevens van een jacht is evenwel voldoende om het
wedstrijdcomité de taak te laten overnemen om te protesteren. Hierdoor zijn de
steigerruzies vermeden tussen de overtreders en de “klokkenluiders”.
De doelstelling van de CR blijft steeds zoveel mogelijk jachten in een
betaalbare klasse te laten wedstrijden.
1b. |
Doel |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
De Cruiser Rating (CR-Rating) heeft als doel: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
1.1. |
Zo veel mogelijk zeilboten op het water te
krijgen door het inrichten en ondersteunen van
verschillende evenementen. De CR formule dat
geen meting van het jacht noodzakelijk maakt, is
bestemd voor schepen dewelke wensen kennis te
maken met het wedstrijdzeilen. Het CR Comité
behoudt zich het recht voor schepen te weigeren
in toekenning van een rating . |
||||||||||||||||||||||||||||
|
1.2. |
Het behoud van het amateurkarakter van
deze klasse. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
1.3. |
Het wedstrijdzeilen aangenaam en betaalbaar
te houden. Fair play bij het aanvragen van een
meetbrief en fair play erna bij deelname aan de
wedstrijden dienen steeds voorop te staan. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
1.4. |
Een gebruiksvriendelijke handicapformule ter
beschikking te stellen van de clubs voor lokaal
gebruik in rally's en clubwedstrijden. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Toepassingsgebied |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
2.1. |
Wedstrijden, ingericht voor jachten met een
geldige C.R.-meetbrief, worden gevaren volgens
de I.S.A.F.-reglementen, de wedstrijdbepalingen
van het Koninklijke Belgische Yachting Verbond
(K.B.Y.V.) en de bijzondere wedstrijdbepalingen
voor iedere wedstrijd. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
2.2. |
Volgende I.S.A.F. penalisaties zijn van
toepassing
DNC : deelnemer aan de wedstrijd die niet naar
de startlijn komt
DNS : deelnemer heeft de startlijn verkeerd of
te laat overschreden
OCS : deelnemer is de starttijd te vroeg
overschreden, penalty is een door de
wedstrijdorganisatie te bepalen percentage
straftijd van de verbeterde tijd (ISAF 20%,
indien afwijkend kan dit indien specifiek
vermeld in de bijzonder bepalingen van de
zeilwedstrijd)
DNF : deelnemer is niet gefinisht binnen de
tijdslimiet
RAF : deelnemer trekt zich zelf terug na de
aankomst
DSQ : deelnemer is gediskwalificeerd
Extra CR vermeldingen
VRP : deelnemer heeft een voorlopige rating
toegekend door de wedstrijdorganisatie PEN : deelnemer heeft van het protestcomité een penalisatie gekregen anders dan DNC, DNS, OCS, DNF, RAF, en DSQ. Het protestcomité bepaalt dan een percentage straftijd van de verbeterde tijd.
Protesteren kan volgens de normale
ISAF-procedure, maar kan uitzonderlijk in CR in
verband met de uitrustingsgegevens van een jacht
( bv.zeereling, voeren van twee verschillende
voordewindse zeilen enz.) met een éénvoudige
mondelinge melding aan het wedstrijdcomité . Dit
kan dan zelf het protest overnemen en
desgevallend sanctioneren. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
2.3. |
Voor zeilboten vanaf 6 meter met één romp en
zonder verplaatsbare ballast of kantelbare kiel.
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Beheer |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
3.1. |
Het beheer van CR ligt bij de twee Vlaamse
watersportfederaties
VYF
en
VVW-Recrea,
en door hun technische commissie werd een
formule uitgewerkt. Deze wordt jaarlijks
geëvalueerd. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
3.2. |
Binnen de schoot van deze commissie zeezeilen
VYF, VVW Recrea beheert deze de CR-Rating via
een technische commissie, bestaat uit een
vaste gekende secretaris en 4 leden die anoniem
blijven en de commissie heeft als opdracht:: |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
a. |
het bewaken van de formule en de doelstelling
van CR-Rating; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
b. |
het toekennen van ratings volgens de CR-Rating
formule; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
c. |
het valideren van CR-rating meetbrieven |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
d. |
de controle op de principes en op de toepassing
van de CR-rating formule; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
De CR-rating formule |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
4.1. |
Gebruikmakend van de door de eigenaar verstrekte
gegevens wordt met behulp van een geheimgehouden
formule met snelheidsbeoordeling een basisrating
BaRat (Handicap) toegekend. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
4.2. |
Een basis-rating (BaRAT) is uitgedrukt in voet
en is eigenlijk een berekende waterlijnlengte
welke dus de theoretisch maximum rompsnelheid
aangeeft. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
4.3. |
Een tijdscorrectiefactor (TCF) wordt berekend
volgens de individuele uitrusting van het jacht
en berekend als een aanvulling op de basisrating
rekening houdende met de specifieke
eigenschappen van het jacht. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
4.4. |
Individuele berekening: |
||||||||||||||||||||||||||||
|
Vergoedingen en/of belastingen worden berekend
aan de hand van opgave:
De penalty verrekening wordt gecorrigeerd op de
TCF waarde aan de hand van een correctiefactor
die direct gerelateerd is met de grootte van de
penalty gegeven, deze penalty waarden gegeven
kunnen jaarlijks herzien worden of parameters
worden toegevoegd indien dit nodig blijkt.
Voor de rating van
2015 gelden volgende
penalty's: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Keuze
|
Penalty |
Omschrijving |
|||||||||||||||||||||||||
|
Schroef penalty
|
PA |
1 |
-1 |
Vaste 2-blad of 3-blad schroef die niet
inklapbaar is noch ophaalbaar |
|||||||||||||||||||||||||
2 |
|
Vaanstand (bv MaxProp) of klapschroef ( 2 of 3
blad inklapbaar, bv Gori) |
||||||||||||||||||||||||||||
3 |
+1 |
Zonder of ophaalbare schroef (bv buitenboord) |
||||||||||||||||||||||||||||
|
Genua |
VZ |
1 |
0 |
met LP <= 150% J of LPmax |
|||||||||||||||||||||||||
2 |
+2 |
met LP > 150% J of Lpmax |
||||||||||||||||||||||||||||
|
Voorstag |
ST |
1 |
+1 |
Zonder groefsysteem en met leuvers aangeslagen
voorzeil |
|||||||||||||||||||||||||
2 |
+1 |
Zeil getrokken in een groefsysteem |
||||||||||||||||||||||||||||
3 |
0 |
Eén enkele rolreefgenua met bovendekse trommel Oppervlakte > = 130% (LP>= 1,3*J-maat) aan boord met uitzondering van een stormfok of zwaar weer zeil |
||||||||||||||||||||||||||||
|
Spinnaker en andere |
SPI |
1 |
-4 |
GEEN spinnaker of ander voordewinds zeil |
|||||||||||||||||||||||||
2 |
0 |
Eén enkele niet overmaatse spinnaker (SMG<= 180%
J-maat) |
||||||||||||||||||||||||||||
3 |
0 |
Eén enkele niet overmaatse gennaker en
aangrijppunt van de gennaker <=
0,5m voor de voorstag en gennaker is niet
overmaats (SF <= 200% J-maat)
|
||||||||||||||||||||||||||||
4 |
+2 |
Masthead spinnaker of gennaker (bij een niet toptuig) (zie def 8.4) of Overmaatse spinnaker (SMG > 180% J-maat) |
||||||||||||||||||||||||||||
5 |
+2 |
Aangrijppunt van de Gennaker > 0,5m voor de voorstag of gennaker is overmaats (SF > 200% J-maat) |
||||||||||||||||||||||||||||
|
Mast |
MA |
1 |
0 |
Aluminium mast |
|||||||||||||||||||||||||
2 |
0 |
Houten mast |
||||||||||||||||||||||||||||
3 |
+3 |
Carbon mast |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Meetbrieven |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
5.1. |
Om over een CR-meetbrief te kunnen beschikken
hoeft de jachteigenaar lid te zijn van een
jachtclub, erkend door hun nationale autoriteit. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
5.2. |
Elk jacht dat inschrijft onder de CR-reglementen,
dient in het bezit te zijn van een door de
VYF/VVW werkgroep gevalideerde CR-Rating
meetbrief geldig voor het lopende jaar. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
5.3. |
Een wedstrijdcomité kan echter, bij uitzondering
en eenmalig, een jacht toelaten zonder deze
geldige meetbrief mits: |
||||||||||||||||||||||||||||
|
a. |
een aanvraag tot Meetbrief wordt ingevuld; |
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
b. |
deze aanvraag tot Meetbrief samen met de daaraan
verbonden kosten binnen de week door het
wedstrijdcomité wordt overgemaakt ter validering
aan het CR-secretariaat (de originele en
gevalideerde meetbrief wordt dan rechtstreeks
elektronisch in PDF formaat of per post naar de
jachteigenaar, of zijn vertegenwoordiger,
verzonden); |
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
c. |
het wedstrijdcomité zelf de TCF bepaalt op basis
van de een berekening gemaakt met het programma
beschikbaar op de www.cruiserrating.be website |
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
d. |
in de wedstrijduitslag bij het betreffende jacht
de vermelding "VRP" wordt vermeld (voorlopige
rating penalty); |
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
e. |
de uitslag wordt eventueel aangepast indien de
door CR Rating gevalideerde rating zou
verschillen met de voorlopige rating |
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
f. |
geen enkel CR Rating jacht met een VRP-rating
een prijs wint in een wedstrijd |
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
5.4. |
Meetbrieven zijn één kalenderjaar geldig en
dienen jaarlijks hernieuwd te worden (ook al
zijn er geen veranderingen aan het jacht
aangebracht). |
||||||||||||||||||||||||||||
|
5.5. |
Wijzigingen aan een jacht en/of de uitrusting
moeten onmiddellijk aan het
CR-secretariaat
gemeld worden en geven aanleiding tot het
uitgeven van een nieuwe meetbrief. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
5.6. |
Indien het wedstrijdcomité overtredingen
vaststelt, kan dit volgens de normale procedure
een protest indienen tegen een jacht. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Klasseïndeling en klassevlaggen |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
6.1. |
De CR-Rating jachten worden in 6 klassen
ingedeeld en dit volgens hun basisrating. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
6.2. |
Tijdens de wedstrijd zullen de deelnemende CR-
Rating jachten hun klassenvlag voeren aan het
achterstag: |
||||||||||||||||||||||||||||
|
- |
klasse CR 1 |
de codevlag "W" |
Ba-RAT |
||||||||||||||||||||||||||
|
- |
klasse CR 2 |
de codevlag "W" |
Ba-TCF |
||||||||||||||||||||||||||
|
- |
klasse CR 3 |
de codevlag "K" |
Ba-TCF |
||||||||||||||||||||||||||
|
- |
klasse CR 4 |
de codevlag "K" |
Ba-TCF |
||||||||||||||||||||||||||
|
- |
klasse CR 5 |
de codevlag "U" |
Ba-TC |
||||||||||||||||||||||||||
|
- |
klasse CR 6 |
de codevlag "U" |
Ba-TCF |
||||||||||||||||||||||||||
De CR rating 2015 is in 6 klassen opgedeeld en
laat de wedstrijdorganisaties toe hun
wedstrijden vrij te organiseren in maximaal 6
verschillende klassen naarmate het aantal
deelnemers in de wedstrijd . |
||||||||||||||||||||||||||||||
Aangeraden wordt te streven naar voldoende
deelnemers, de meeste wedstrijden zullen
bijgevolg gevaren worden in drie klassen : CR-1
en CR-2 samen, CR-3 en CR-4 tezamen en tot slot
CR-5 en CR-6 tezamen. De nieuwe indeling in
ingevoerd om meer even grote wedstrijdgroepen te
hebben voor de gevaren wedstrijden. |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Zeilnummer en nationaliteitsteken |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
Ieder CR-Rating jacht moet dit nummer samen met
het nationaliteitsteken voeren, voldoende groot
en in scherp aftekenende kleur in het grootzeil
en dit aan de beide kanten. Het toegekende
zeilnummer staat op de gevalideerde meetbrief.
“ zeilnummer” + "naam jacht".
naam
jacht
eigenaar
merk
type
jacht (bv. Dehler 34)
club
adres
telefoon
e-mailadres Een Belgische boot (met Belgische vlaggenbrief) dient met een Belgische nationaliteitsnummer BEL-xxx (met xxx je eigen unieke nummer) te varen. Een CR meetbrief kan enkel uitgereikt worden aan een jacht met Belgische eigenaar als het jacht beschikt over een actueel gevalideerd BEL zeilnummer uitgereikt door KBYV . |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
8.
|
Zeilbeperking en zeilvoering
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
8.1. |
Grootzeilen |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
a. |
Groot zeiloppervlakte wordt berekend als volgt:
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
b. |
Zeilstof categorie van het grootzeil dient te
worden opgegeven (zie ook 8.1.) |
|||||||||||||||||||||||||||
|
8.2. |
Fokken en genua's |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
a. |
Alle fokken en genua’s dienen aan de voorstag
bevestigd gevoerd te worden |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
b. |
Fok- of Genuaoppervlakte wordt belast als
volgt:
0,75 x I x J (zie fig1)
Indien de grootste genua aan boord een LP heeft
die > 150% J-maat schip (zie fig 3 voor LP-maat
en fig1 voor J-maat) is je voorzeil overmaats en
dien je dit op te geven |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
c. |
Geen voorzeil mag samen met een ander voorzeil
gevoerd worden op een zodanige wijze dat een fok
met dubbel schootpunt gesimuleerd wordt,
geschoot over dezelfde boeg. |
|||||||||||||||||||||||||||
Let op ! Een dubbele voorzeilvoering is
verboden! |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
8.3. |
Voorstag en rolreefgenua : er zijn enkel 2
categorieën |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Categorie a |
Voorstag voorzien voor leuvers of voor een groefsysteem |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
Categorie b |
Er is slechts sprake van een 130% rolreefgenua met vaste bovendekse trommel indien er buiten een stormvoorzeil slechts één rolreefgenua aan boord is tijdens de wedstrijd of een serie en deze rolgenua grijpt aan boven de trommel. Er is slechts sprake van een rolreefgenua als dit zeil zo ontworpen is door de zeilmaker (vlak) dat deze ten alle tijden deugdelijk gereefd kan worden gezeild mits oprollen en het aangrijpingspunt van de rolfok wel degelijk boven de rolfoktrommel is. Desgevallend zal dit zeil voorzien zijn van een voorlijk-foam, zodat deze wel degelijk gereefd kan worden gevoerd. Een rolreefgenua dient minimaal 130% te zijn dus LP >= 1.3* J-maat
Alle zeilen die niet oprolbaar gezeild kunnen
worden, dienen opgegeven te worden als
groefsysteem ook een onderdekse trommel moet je
opgeven als categorie a |
|||||||||||||||||||||||||||
|
8.4. |
Spinnakers en andere voordewindse zeilen |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
a. |
Afmetingen van de spinnaker:
SMG dient kleiner te zijn dan 180% J-maat en SMG
moet minimaal 75% zijn van de SF-maat, indien
één van beide wordt overschreden dient een
overmaatse spinnaker te worden opgegeven
Er mag niet zonder of met meer dan één
spinnakerboom gevoerd worden;
de maximumlengte van een spinnakerboom is de
J-maat, is deze groter moet je sowieso een
overmaatse spinnaker opgeven
Indien uw schip
niet-topgetuigd is wordt elke spinnaker of
gennaker wiens aangrijpingspunt meer dan 20 cm
boven van de voorstag in de top wordt getrokken
als masthead beschouwd. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
b. |
Eigenschappen van de gennakers of ander
voordewinds zeil
SF dient kleiner te zijn dan 200% J-maat en SMG
moet minimaal 75% zijn van de SF-maat, voorlijk
moet minimum 5% langer te zijn dan het
achterlijk, indien één van deze voorwaarden
wordt overschreden dient een overmaatse gennaker
te worden opgegeven Aangrijppunt van de gennaker mag maximaal 0.5meter voor de voorstag bedragen zoniet dient een boegspriet >= 0.5 meter te worden genomen
Een
gennaker of code 0 wordt steeds gevoerd zonder
latten. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
c. |
Aantal spinnakers |
|||||||||||||||||||||||||||
|
8.5. |
Bij gebruik van een TCF(NoSpi) mogen geen
meerdere voorzeilen gelijktijdig gevoerd worden. |
||||||||||||||||||||||||||||
Let op ! Een zeil type Code Zero is voor CR een
voordewinds zeil indien SMG minimum 75% van de
SF maat is. Type VOR (Volvo Ocean Race) – genakker – reacher voldoet niet aan de voorwaarden ( voorlijk min.5% langer dan achterlijk) en is dus niet toegelaten in CR.
Het gebruik van een Staysail en blooper zijn
beiden verboden in CR tenzij het schip per
uitzondering het schip vanuit de werf met een
staysail is uitgerust.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
8.6. |
Figuren 1 tot en met 7 maken integraal deel uit
van het CR- rating reglement. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
9. |
Veiligheidsuitrusting en –seinen |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
9.1. |
Een zeereling is verplicht met volgende minimum
vereisten
Minimum lengte per scheepszijde: 75% van de
romplengte inclusief preekstoel en/of hekstoel.
Deze laatsten zijn niet verplicht maar wel
aanbevolen
Minimum hoogte van 38 cm
Maximum afstand tussen de scepters is 220 cm
Uitgerust met voldoende sterke kabel of HPME
touw zoals Dyneema en spectra
Enkel ter hoogte van de kuip is een hangband van
maximum 200 cm lengte toegelaten als ruggensteun.
Hangbanden worden niet aanzien als zeereling |
||||||||||||||||||||||||||||
|
9.2. |
De volgende veiligheidsuitrusting is verplicht
en dit volgens het Koninklijk Besluit van
15 maart 1966 (hoofdstuk IV, art A17 § 1) met
betrekking tot de vlaggenbrieven en uitrusting:
een misthoorn;
een dieptelood;
een hamer;
een anker;
een bootshaak;
navigatielichten;
een lenspomp;
een tros van 20m;
een elektrische lamp, geschikt voor het geven
van seinen;
een blusapparaat;
een volledig stel zeilen;
een waterdichte verbanddoos;
één reddingsvest per opvarende;
één reddingsboei voorzien van zelfontbrandend
licht;
doeltreffende noodseinen (vuurpijlen);
een magnetisch kompas. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
9.3. |
Naast de vereiste officiële stukken dienen de
jachten nog de volgende documenten aan boord te
hebben:
een geldig getijboekje;
een bijgewerkte zeekaart van het gebied;
de geldende politie- en scheepvaartreglementen;
voor officiële zeilwedstrijden, een geldige
zeillicentie;
een geldige verzekering minimum tegen derden. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
9.4. |
De naam van het jacht en thuishaven dient
duidelijk op de achtersteven van het jacht
vermeld. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
9.5. |
Een gebruiksklare motor moet zich aan boord
bevinden. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
9.6. |
Er mag geen uitrusting van het jacht verwijderd
of verplaatst worden. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
9.7. |
Er mag geen gebruik gemaakt worden van
verplaatsbare- en/of waterballast. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
9.8. |
De eigenaar en/of de schipper is volledig
verantwoordelijk voor de veiligheid en de
zeewaardigheid van zijn jacht en de bemanning.
Het is ook zijn taak derden hiervan te
verwittigen. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
9.9. |
De eigenaar en/of de schipper blijft
verantwoordelijk voor al of niet deelnemen aan
een wedstrijd. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
9.10. |
Ankers mogen tijdens de wedstrijd niet over de boeg hangen, uitgezonderd tijdens het ankeren, maar een anker behoort tot de verplichte uitrusting van het schip. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
10. |
Verantwoordelijkheid |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
10.1. |
Het uitreiken van meetbrieven en het
desgevallend controleren van jachten betekent
niet dat de eigenaar en/of schipper volledig of
gedeeltelijk van zijn verantwoordelijkheid wordt
ontlast. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
10.2. |
Verzekeringen en desgevallend
verzekeringsgeschillen vallen onder de
verantwoordelijkheid van de eigenaar en/of de
schipper. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
10.3. |
Ratings worden te goeder trouw volgens de
voorhanden zijnde gegevens toegekend.
Persoonlijke of financiële nadelen kunnen niet
op de beheerders van de VYF-VVW werkgroep
zeezeilen of op de leden van de Technische
Commissie CR-rating verhaald worden. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
10.4. |
Een CR-Rating afgevaardigde mag ter plaatse de
juistheid en waarheid van de gegevens nagaan op
eender welk ogenblik net voor of na een
wedstrijd. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
10.5. |
Lijsten met gegevens over de jachten, inclusief
de naam van de eigenaar maar geen adres,
kunnen gepubliceerd worden. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
10.6. |
Het aanvragen van een meetbrief betekent een
automatisch akkoord met de reglementen van de
Cruiser Rating. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
10.7. |
De Nederlandse tekst van de reglementen is
bindend. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
10.8. |
De eigenaar en/of de schipper is volledig
verantwoordelijk voor de veiligheid en de
zeewaardigheid van zijn jacht en de bemanning.
Het is ook zijn taak derden hiervan te
verwittigen. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
10.9. |
De eigenaar en/of de schipper blijft
verantwoordelijk voor al of niet deelnemen aan
een wedstrijd. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
11. |
Reclame |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
11.1. |
Er wordt gevaren overeenkomstig de "I.S.A.F RRS
79 and Regulation 20 - Advertising Code" in
categorie C (onbeperkte reclame) en volgens de
bepalingen van het K.B.Y.V. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
11.2. |
In lokale wedstrijden mogen de organiserende
clubs die wedstrijden laten zeilen in
categorie A, mits uitdrukkelijk vermeld |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Figuren |
||||||||||||||||||||||||||||||
Klik op de figuren voor een vergroting |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Verklaring van de gebruikte afkortingen |
||||||||||||||||||||||||||||||
B (of MaxBr of BMax) |
Maximale breedte |
|||||||||||||||||||||||||||||
Ba-Rat (of Ba_Rat) |
Basisrating |
|||||||||||||||||||||||||||||
CR |
Cruiser Rating |
|||||||||||||||||||||||||||||
D (en DMax/DMin) |
Diepgang (maximaal en minimaal voor ophaalbare
kiel) |
|||||||||||||||||||||||||||||
DAT |
Jaar van eerste tewaterlating; |
|||||||||||||||||||||||||||||
I |
Afstand tussen maximale hoogte genuaval en
vrijboord ter hoogte van de mast (voordriehoek
hoogte) |
|||||||||||||||||||||||||||||
ISAF |
||||||||||||||||||||||||||||||
J |
Afstand tussen de voorzijde van de mast en het
onderste aangrijpingspunt van de voorstag |
|||||||||||||||||||||||||||||
KBYV (FRBY) |
Koninklijke Belgische Yachting Federatie
(Fédération Royale Belge du Yachting) |
|||||||||||||||||||||||||||||
LOA |
Lengte romp – zonder preekstoel |
|||||||||||||||||||||||||||||
LWL |
Lengte waterlijn |
|||||||||||||||||||||||||||||
PA |
Vergoeding van de schroef |
|||||||||||||||||||||||||||||
SG |
Belasting op de zeilstof van de voorzeilen |
|||||||||||||||||||||||||||||
SM |
Belasting op de zeilstof van het grootzeil |
|||||||||||||||||||||||||||||
SP |
Belasting op overmaatse spinnakers en/of andere
voordewindse zeilen |
|||||||||||||||||||||||||||||
ST |
Belasting op de voorstag |
|||||||||||||||||||||||||||||
TCF |
Tijdscorrectiefactor |
|||||||||||||||||||||||||||||
VRP |
Voorlopige rating penalty |
|||||||||||||||||||||||||||||
VZ |
Belasting op overmaatse genua |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Hulp bij het invullen van het meetbriefdocument
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Zelfs indien u een aanvraag indient voor een
jacht van een type dat niet voorkomt op de lijst
met schepen is het noodzakelijk het formulier
volledig in te vullen.
De nodige informatie over maten, gewichten en
oppervlaktes vindt u terug op het
foldermateriaal van uw boot, bij de verkoper of
de werf, bij de vorige eigenaar of bij uw club.
U kan natuurlijk ook uw boot en uitrusting zelf
of met de hulp van uw clubverantwoordelijke voor
een wedstrijden opmeten. Ook kan u informatie
inwinnen via het
CR-secretariaat.
Hierna toch enkele woorden uitleg over sommige
in te vullen maten: |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Romp
|
||||||||||||||||||||||||||||||
LWL: Lengte Waterlijn: |
dit is de constructiewaterlijn dus afkomstig van
het lijnenplan van de ontwerper. Opgelet,
in de folder werd misschien het roerblad en/of
de scheg in deze maat mee opgenomen als
verkoopsargument! |
|||||||||||||||||||||||||||||
LOA: Lengte Waterlijn: |
Totale lengte schip in meter uitgedrukt |
|||||||||||||||||||||||||||||
B: Maximale Breedte: |
de maximale breedte wordt niet noodzakelijk in
het midden of op dekhoogte gemeten! |
|||||||||||||||||||||||||||||
Waterverplaatsing |
dit is het ontwerpgewicht, normaal het gewicht
vermeld op de folder. Een groter gewicht
betekent in de formule een gunstigere rating,
maar met dit extra gewicht heeft de boot een
langere waterlijn, wat dan weer nadelig is in
rating. |
|||||||||||||||||||||||||||||
D, Diepgang: |
van eenzelfde typejacht kunnen er verschillende
kieluitvoeringen bestaan, en met andere dieptes
dan standaard. DMin enkel in te vullen bij een
ophaalbare kiel of zwaard. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Zeilen
|
||||||||||||||||||||||||||||||
P, E, I en J : |
Als u uw boot terugvindt in de lijst met
basisratings voor typejachten hoeft u deze maten
niet in te vullen. |
|||||||||||||||||||||||||||||
P: |
Gemakkelijk te meten als de mast op de grond
ligt, tussen de binnenkanten van de zwarte
banden. |
|||||||||||||||||||||||||||||
E: |
Wordt gemeten op de giek, tussen de achterkant
van de mast en het voorkant van de zwarte band
op de giek. |
|||||||||||||||||||||||||||||
I: |
Indien deze maat niet gekend is, ook niet bij uw
zeilmaker, ga als volgt te werk: |
|||||||||||||||||||||||||||||
J: |
De afstand tussen de voorzijde van de mast en
het onderste aangrijpingspunt van de voorstag. |
|||||||||||||||||||||||||||||
LP: |
Op te vragen bij uw zeilmaker of makkelijk zelf
te meten (het zeil moet wel gestrekt worden -
zie ook de schets in het reglement - figuur 3). |
|||||||||||||||||||||||||||||
SPL: |
Een overmaatse spinnakerboom wordt belast omdat
deze een groter geprojecteerd oppervlak van de
spinnaker tot gevolg heeft. Een overmaatse
spinnaker mag uiteraard met een langere boom
worden gevoerd. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Groefsysteem: |
tegenover zeilen die met leuvers langs het
voorstag worden gehesen, hebben deze systemen
buiten de mindere luchtweerstand ook de snellere
zeilwissels als voordeel. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Rolreefgenua: |
enkel als de trommel bovendeks
en vast is gemonteerd, kan van de
ratingverlaging gebruik worden gemaakt. Het
gevoerde zeil moet dan ook voor deze uitrusting
voorzien zijn en reefbaar moet kunnen worden
gevaren. Het is het enige voorzeil aan boord
tijdens de wedstrijd buiten het zwaarweer
voorzeil of stormfok |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Schroef
|
||||||||||||||||||||||||||||||
PA=1 |
Vaste 2- of 3-Blad schroef die niet inklapbaar
is |
|||||||||||||||||||||||||||||
PA=2 |
Vaanstand of klapschroef betreft ook types zoals
Gori en Max-prop |
|||||||||||||||||||||||||||||
PA=3 |
Zonder of ophaalbare schroef betreft
voornamelijk buitenboordmotoren, deze moeten
tijdens het wedstrijden wel aan boord blijven. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Soorten kielen
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Verschillende types kielen worden verrekend in
de basisrating binnen de CR-rating formule sinds
2007. Inderdaad, kielen, met gelijke
diepgang, kunnen een gunstig of ongunstig effect
hebben op de prestaties, en dit o.a. op: |
||||||||||||||||||||||||||||||
Type 1: klassieke finkiel |
Traditionele finkiel die gelijkmatig naar onderen is. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Type 2: doorlopende kiel met roer aangehecht |
Meestal op boten van de jaren '60 of vroeger
zijn deze kielen te vinden. Die hebben een
grote oppervlakte onderwaterschip (ongunstig).
Het roer in aan de kiel aangehecht op een grote
deel van zijn lengte. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Type 3: kimkiel |
Twee of meer evenwijdige (geen tandem) kielen. Niet alleen hebben kimkielen een kleinere diepgang. De ene kiel heeft een ongunstig effect op de andere, dit geeft een voordeel op de basisrating. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Type 4: ophaalbare kiel |
Indien de kiel ophaalbaar is tijdens de
wedstrijd en hiermee voordeel kan worden gehaald
dien je dit te vermelden |
|||||||||||||||||||||||||||||
Type 5: Kiel met zware bulb |
Indien uw schip onderaan aan zijn kiel een
duidelijke verbreding heeft dien je deze te
vermelden, hiermee wordt in de basisrating van
je schip wel degelijk rekening gehouden |